Vil du med på eventyr? Prøve noget helt nyt og anderledes? Mellem Europa og Asien ligger en gruppe mystiske lande, som vi sjældent hører om. Hvad går de og laver? Og hvordan er det at besøge landene? Alle disse spørgsmål kan du få svar på med den næste tur: Rundrejse i Stan-landene.
Mærk den rå natur på de store vidder i Kasakhstan, stå for foden af enorme bjerge i Kirgisistan eller gå på opdagelse i Silkevejens Perle i Usbekistan. Du har med denne rejseide mulighed for at rejse den store tur på ca. 3 uger, eller vælge blot én etape på ca. 10 dage. Begge muligheder giver dig masser af nye oplevelser og indtryk, og vil bestemt være med til at sætte Centralasien fast i hjertet på dig for altid.
Inspirationsbilleder fra Stan-landene
Selvom Stan-landene for mange er forholdsvis ukendte, så har de bestemt meget at byde på! Nedenfor har jeg vedlagt et billede fra hvert af de tre lande på vores tur. Men jeg vil også anbefale en hurtig Google billedsøgning, hvis du mangler mere inspiration.
Hvad er Stan-landene?
Hvis du er i tvivl om hvad og hvor Stan-landene ligger, så er her et kort der kan hjælpe med at placere dem på dit indre verdenskort.
Hvorfor hedder det ‘Stan’?
Endelsen “Stan” stammer fra persisk og betyder “land”. Kasakhstan betyder således kazakh folkets land. Regionen dækker bl.a. over de fem tidligere Sovjet stater, som måske er de bedst kendte Stan-lande. Men hvis det skal være helt rigtigt, så er både Afghanistan og Pakistan også med i gruppen. Som du kan læse i næste afsnit, skal vi dog ikke besøge disse lande.
Hvilke lande skal vi besøge?
Som du kan se på kortet ovenfor, så dækker Stan-landene over et enormt område. Samlet set er det nærmest på størrelse med Europa. Meget af området dækker dog også over enorme sandørkener, hvor der allerhøjest bor et par nomadestammer. Dette gælder særligt meget af Kasakhstan samt det nordlige Usbekistan.
Vores tur vil derfor foregå på et mere afgrænset område, nærmere bestemt den frodige del af området i grænseområdet mellem Usbekistan, Kirgisistan og Kasakhstan. Dette skyldes også, at der er et par af Stan-landene, som på nuværende tidspunkt ikke egnet til generel turisme. Eller hvor man som minimum, skal rejse med yderst skærpet varsomhed.
Fire lande vi ikke skal besøge
- Grundet den lange konflikt i Afghanistan er landet ikke med på listen.
- Samme gælder for Pakistan. Selvom man godt kan besøge landet, så kræver det for den almindelige rejsende alligevel en smule mere påpasselighed, end hvad der er gældende for de resterende lande på listen.
- Turkmenistan kaldes også for Centralasiens Nordkorea. Det er derfor også ganske vanskeligt at få visum til landet. Får man det, kræver det endvidere at man tilkøber fuldt guidede ture med en statslig guide, ligesom hvis man rejser til Nordkorea. Det er således ikke tilladt at rejse på egen hånd. En uges guidet tur ligger på ca. 10.000 kr. uden fly. Derfor springer vi også dette land over.
- Tajikistan er det både muligt at rejse til, og skulle også være sikkert nok at rejse der. Dog er landet det mest ustabile af de tilbageværende lande på listen, særligt nær grænsen til Afghanistan. Modsat Usbekistan har de ifl. de amerikanske myndigheder ikke samme styr på grænsen til Afghanistan, og USA udenrigsministerium advarer derfor at man rejser til landet.
- Derfor har jeg valgt, at vi ikke besøger Tajikistan.
- Hvis du alligevel vil vide mere om Tajikistan, kan jeg anbefale dig at læse op på “Pamir Highway”, hvilket skulle være en utrolig smuk tur i fredstid. Du kan bl.a. finde en guide her. Du skal dog være særligt opmærksom, da denne tur kræver en særlig licens, som bliver udstedt af lokale stammer undervejs på turen.
De tre resterende lande
Som sagt, så efterlader dette os med tre sikre lande: Kasakhstan, Usbekistan og Kirgisistan. Alle tre lande er heldigvis både meget sikre og overraskende nemme at rejse i. Det lyder måske lidt vildt at et naboland til et “sikkert land” kan være Afghanistan. Men i denne del af verdenen er kontrasterne ift. bl.a. sikkerhed og stabilitet langt større, end vi er vant til i Europa. Det skal dog siges at denne rejse naturligvis kræver mere påpasselighed, end hvad man er vant til ved badeferien til Grækenland. Men så længe man husker sin sunde fornuft, så kan man også få nogle noget vildere oplevelser, end det er muligt ved poolen i Sydeuropa.
Usbekistan, som også grænser op til Afghanistan, har bl.a. ført en meget striks grænsepolitik siden Taliban kom til magten. Det er således ikke længere tilladt at krydse grænsen mellem de to lande. Desuden har jeg læst flere steder på nettet, at man generelt skal sætte meget tid af til grænseposterne ved Usbekistan, da de er utrolig grundige!
Samtidig agerede Uzbekistan også ‘sikkerhavn‘ for de allierede, herunder også Danmark, under masseevakuering af vesterlændinge, som fulgte efter tilbagetrækningen. Selvom landet fortsat har forholdsvis tætte forbindelser til Rusland og CSTO (Tidligere Sovjetlandes svar på NATO), så huser landet altså også flere amerikanske luftbaser. Hvilket iøvrigt også gør sig gældende for både Kirgisistan og Tajikistan. Landene har dermed opnået en vis form for neutralitet i den langvarige Øst vs. Vest konflikt.
Etape 1: 10 dage fra Bisjkek til Almaty
Som skrevet i introduktionen, så er denne tur inddelt i to etaper. Dvs. at hvis du ikke har mulighed for at opleve begge etaper, så har du mulighed for at rejse hjem efter blot en enkelt etape. Du har også mulighed for at starte bagfra, hvis du f.eks. finder nogle særligt gode fly den anden vej rundt.
Den første etape strækker sig fra hovedstaden Bisjkek i Kirgisistan til storbyen Almaty i Kasakhstan. Selvom det er muligt at køre denne strækning på blot et par timer, så vælger vi at bruge omkring en uge på denne rejse. Som du kan se på nedenstående kort, kører vi nemlig syd om søen Issyk Kul i Kirgisistan, fremfor at tage den mere direkte nordlige rute. Undervejs gør vi dog en række stops ved nogle af Kirgisistans highlights. På Google Maps står følgende rute til 946 km, som den mener kan gøres på 14,5 time.
Rejseplanen for Kirgisistan og Kasakhstan
Turen er en meget klassisk rejseplan igennem Kirgisistan, og du kan således finde mange engelske guides på nettet, som kommer med personlige tips til at få det meste ud af rejsen. Jeg har personligt ikke rejst turen endnu, blot læst en masse om den. Derfor vil jeg anbefale dig at lære mere på andre blogs, hvis du overvejer at tage afsted på turen. Du kan finde adskillige engelsk artikler på netop denne rute. Prøv at google “Kyrgyzstan itinerary“.
Til at starte med kan jeg anbefale, at du tjekker følgende blogs ud: BucketListy og AgainstTheCompass. Begge blogs rejseplaner er dog noget længere end 10 dage. Jeg har derfor forsøgt at blande dem på bedst vis nedenfor.
- Dag 1 – 2: Bisjkek (hovedstaden i Kirgisistan)
- Dag 3: Burana Tower & Chon-Kemin
- Efter at have undersøgt muligheder online, vil det på denne overnatning være muligt at overnatte i en Yurt, hos en lokale nomadefamilie. Disse kan findes på både Booking.com og Airbnb.
- Hvis du vil, kan du også springe denne overnatning over og gå videre til Tamga. Dette vil give mere luft i programmet senere på ugen.
- Dag 4: Tamga (eller ca. deromkring)
- Det er ikke super vigtigt, at du netop overnatter i Tamga. Personligt vil jeg se hvad, der er muligt i området. Jeg er overbevist om, at du kan finde en sjov lokal overnatningsmulighed med garanti for en god historie.
- Dag 5 – 6: Karakol
- Dag 7 – 8: Saty
- Dag 9 – 10: Almaty (den gamle hovedstad i Kazakhstan)
Indholdsfortegnelse
Hvis du vil have mere trekking…
… er det værd at overveje, at rejse syd mod bjergene hvor du kan deltage på adskillige længere treks. Du vil kunne finde lokale bureauer, som tilbyder mange af de populære ture i landet. Her kan følge denne guide fra GroovyMashedPotatos.
Mulighed for grupperejse
Hvis du mangler nogen at rejse med, eller blot ønsker at prøve en grupperejse, så kan jeg klart anbefale dig at gøre brug af G-adventures. Firmaet tilbyder også ture i Centralasien og til Stan-landene. Du kan bl.a. læse om deres “Highlights of Kyrgyzstan and Kazakhstan (reklame link)“, som i høj grad følger ovenstående rejseplan. Prisen for en 9-dages grupperejse ligger på mellem €800-€1200 uden fly. Du kan på hjemmesiden også finde længere ture, som også dækker Usbekistan og andre Stan-lande.
Hvis du vil læse mere om at rejse med G-adventures, kan jeg også anbefale dig at læse min artikel om deres grupperejse til Peru herunder at besøge Machu Picchu.
Hjem efter Etape 1
Du kan læse nærmere om mulighederne for at flyve til og fra regionen nederst i artiklen. Men hvis du kun ønsker at rejse etape 1, kan jeg fortælle, at fly til og fra nemt kan findes med Pegasus Airlines. Selskabet flyver flere gange om ugen mellem både Bisjkek og Almaty med en mellemlanding i Istanbul, inden du til sidst når København. Du kan blot følge min guide nederst i artiklen, hvor jeg beskriver mulighederne for at flyve til Bisjkek. Samme fremgangsmåde kan derefter bruges til at flyve hjem fra Almaty.
Etape 2: 10 dage med det bedste af Usbekistan
Velkommen til Usbekistan! Turens anden etape starter i hovedstaden Tasjkent. Efter at have vandret blandt de store bjerge i Kirgisistan og Kasakhstan er det nu tid til lidt mere kultur. Dog vil du fortsat kunne opleve de store vidder på vores togture gennem landet.
Her vil vores highlights være byerne Khiva, Bukhara og Samarkand. Alle tre byer spillede en central rolle på den ældgamle silkevej. I dag kan du opleve mange flotte pladser, moskeer mv. Hvor det særligt er blandingen mellem Sovjetisk og Arabisk stil som møder dig i de Usbekistiske byer.
Rejseplan for Usbekistan
Igen findes der mange gode rejseguides om Usbekistan. Her vil jeg bl.a. anbefale: The Diary of a Nomad og Dukes Avenue.
De to guides følger nogenlunde samme rejseplan, som tager udgangspunkt i at man starter fra toppen af landet i Khiva og arbejder sig ned af mod hovedstaden. Hvis du kommer fra Etape 1, kan det derfor være en fordel for dig, at vælge at flyve direkte fra Almaty til Urgench. Urgench lufthavn ligger ca. 45-60 min. kørsel fra Khiva. Usbekistan har generelt et ret godt jernbanesystem, hvilket vi vil bruge til at transportere os. Så hvis du gerne vil minimere dine flyvninger, er det bestemt en mulighed at tage toget videre fra Tasjkent og op til Khiva. I så fald skal du blot følge en omvendt rejseplan, end den jeg præsenterer herefter.
Program for de 10 dage i Usbekistan
Jeg har her taget udgangspunkt i de engelske blogs rejseplan. Dog med den ændring, at hvis du flyver direkte fra Almaty, så starter turen i Khiva.
Dag 1 – 2: Khiva
Fra Khiva til Bukhara kan du tage toget flere gange dagligt. Turen tager mellem 7 og 8 timer.
Dag 3 – 5: Bukhara (og Khorezm fortresses)
Fra Bukhara til Samarkand går der lyntog. Turen kan således klares på blot 1.5 time
Dag 6 – 8: Samarkand (and the nearby Khorezm fortresses)
Fra Samarkand til Tasjkent kører samme lyntog. Turen tager lidt over 2 timer.
Dag 9 – 10: Tasjkent
Hvis du tager toget mellem Khiva og Tasjkent kan turen klares på mellem 12 og 15 timer. Hvilket naturligvis kan klares med nattog.
Transport fra Etape 1 til Etape 2
Hvis du følger begge etaper, har du efter at være nået til Almaty i Kasakhstan brug for at transportere dig til Usbekistan. Til dette har du to mulige ruter, alt efter hvordan du foretrækker at rejse. Hvis du ønsker at spare penge, og har rigeligt med tid, vil jeg anbefale dig mulighed 1: Den billige vej. Men er du mere presset på tid, og ønsker at få så meget ud af rejsen som muligt, så vil jeg anbefale dig at læse mulighed 2: Den hurtige vej.
Det kan dog være en fordel at flyve, hvis du ønsker at starte fra toppen af Usbekistan. Læs mere om dette under mulighed 2.
Den billige vej: 16 timers nattog
Før corona gik der et direkte tog mellem de to byer, men det først i slutmarts blevet besluttet at starte op for denne rute igen. Som det er lige nu, har jeg dog ikke mulighed for at købe disse billetter endnu. Derfor kan det være nødvendigt at gøre et stop ved grænsebyen Shymkent. Du kan læse mere om denne rute på bloggen her.
Ruten med et stop i Shymkent
Det er heldigvis ikke jordens undergang. Du kan nemlig stadig med et nattog langt det meste af turen. Det svinger en smule på hver afgang, men det hurtigste tog tager turen fra Almaty til Shymkent på blot 11 timer. Mens de langsomste afgange tager op mod 15 timer.
Prisen for en langsom 2. klasse billet, dvs. 4 personer på ét værelse, ligger på kun 100 kr. (6600 T) Vælger du det hurtige tog, koster samme billet 140 kr. (9100 T) Du har på det hurtige tog også mulighed for at opgradere til 1. klasse, hvor prisen så stiger til 200 kr. (12000 T) Her vil du dog også have eget bad i kabinen. Kabinen har også kun to sengepladser, hvilket betyder, at hvis I rejse to sammen, så behøver I ikke dele kabinen med en fremmed. Du kan finde billetterne på Ticket.kz lige her, eller købe dem fysisk på stationen i Almaty.
OBS: Shymkent staves som Chimkent og Almaty staves som Alma-Ata, når du skal bestille togbilletterne.
Hvis det direkte tog kommer på sporet igen, kan jeg anbefale dig følgende blog, som har en meget dyb artikel om netop denne rute.
Taxa fra Shymkent til Tasjkent
Efter en nat i toget til Shymkent kan du være heldig at der går et tog direkte videre til Tasjkent. Mange steder på nettet har folk dog svært ved at få de to tog til at passe bare nogenlunde. Derfor vælger de fleste at tage en taxa eller delt taxa (marshrutka) det sidste stykke ned til Tasjkent. Først skal du finde en taxa fra togstationen i Shymkent og ned til grænsen til Usbekistan. Turen tager ca. 2 timer og en marshrutka billet burde kunne fås fra ca. 30 kr (2000 T). Alternativt kan du tage en taxi selv, hvor du skal igang med de store forhandlinger.
Når du kommer på den anden side af grænsen, skal du huske at enten veksle eller hæve nogle lokale sommes. Herefter skal du finde en taxa ind til hovedstaden. Forvent at skulle betale mellem 35-70 kr. (50.000 – 100.000 sommes).
Vær særligt opmærksom på, at de Usbekiske toldere skulle være meget strikse. Sæt gerne et par timer af til at krydse grænsen.
Samlet pris for tog og taxa tur: 150-200 kr. Hvor I selvfølgelig kan spare på taxaen, hvis er mange om at dele udgiften. Endvidere ‘sparer’ I jo også en nat på et hostel, da I overnatter ombord på toget.
Den hurtige vej: 1.5 times fly
Hvis du ikke ønsker at tilbringe en nat ombord på et tog eller i en bus, så har du mulighed for at tage den hurtige løsning og flyve mellem de to byer. Til dette går der et par daglige direkte flyafgange med en pris på mellem 400-600 kr. for en enkeltbillet.
Du skal naturligvis huske at undersøge mulighederne for at medbringe bagage. Dog vil jeg sige at priserne på indtjekket bagage generelt er lavere end hvad, du måske er vant til i Europa.
Flyv fra Almaty til Urgench
Hvis du vil rejse mest effektivt, så er det også muligt at flyve fra Almaty og op til det nordlige Usbekistan. Her vil du kunne opleve UNESCO byen Khiva, og derefter rejsen ned gennem landet til du til sidst når hovedstaden Tashkent. Du kan læse mere om dette i næste afsnit. Ruten har en mellemlanding i Tasjkent. Prisen er dog ikke meget dyrere, end hvis du vælger kun at flyve til Tasjkent. Visse dage koster billetten dog omkring 700-800 kr.
Vær opmærksom på, at denne pris er uden indtjekket bagage.
Hvordan kommer jeg til Stan-landene?
Der er flere forskellige indgangsvinkler til denne rejse. Jeg vil mene jeg har fundet en god vinkel, men hvis det er meget muligt, at der er andre muligheder som bedre passer til dig og din rejse.
Den følgende rejse tager udgangspunkt i to enkeltbilletter, da vi ønsker at rejse ind og ud af to forskellige byer og lande. Generelt er dyrere at købe enkeltbilletter end returbilletter, så hvis du kun tager én af de to etaper, er det måske muligt at spare en smule på flybilletterne. Her vil jeg særligt udenfor højsæsonen prøve at kigge på Turkish Airlines, som også flyver til mange destinationer i Centralasien.
Jeg vil i det næste afsnit gennemgå ret udførligt hvordan, jeg finder flybilletter til og fra denne destination. Men konklusionen er at du kan få en returbillet selv med forskellige start og slut destinationer til Centralasien for ca. 2300-2700 kr. i lavsæsonen og ca. 3300-3700 kr. i højsæsonen.
Afrejse: Fra Danmark til Bisjkek, Kirgisistan
Til denne del af rejsen bruger vi som udgangspunkt Pegasus Airlines, som er et lavprisselskab med hovedsæde i Istanbul i Tyrkiet. Selskabet flyver til et hav af destinationer i Mellemøsten og Centralasien og selskabet har heldigvis også en rute fra København.
Det gode ved netop Pegasus Airlines i denne sammenhæng er at de ikke tager ekstra for at bestille enkeltbilletter. Uden for sommerferien kan du således købe en enkeltbillet fra København til Bisjkek fra kun 1100 kr. Mens en billet i juli kan fås fra 1850 kr. Hvis du ønsker at medbringe bagage, kan dette tilkøbes for blot 100 kr. ekstra.
På denne rute flyver selskabet en til to gange dagligt, og du har en mellemlanding i Istanbul undervejs på mellem 3 og 6 timer. Det sidste stykke fra Istanbul foregår som et natfly, så du ankommer til Bisjkek kl 07 om morgen lokal tid næste dag. Vær opmærksom på, at der er 4 timers tidsforskel mellem Danmark og Kirgisistan.
For at skabe det bedste overblik over mulige rejsedatoer, vil jeg anbefale dig at bruge Pegasus Airlines hjemmeside. Her kan du se prisen hver dag i en overskuelig månedsoversigt. Jeg vil derudover også altid anbefale dig at bruge en tjeneste som Momondo til at sammenligne priser på tværs af andre udbydere.
Hjem fra Almaty efter Etape 1
Som sagt så er det en mulighed at flyve hjem efter Etape 1 er færdig. I så fald kan du også bruge Pegasus Airlines, som flyver flere ugentlige afgange fra Almaty igen med en mellemlanding i Istanbul inden du når København.
Hjemrejse: Fra Tasjkent, Usbekistan til Danmark
Fra hovedstaden i Usbekistan, Tasjkent, går der flere daglige fly mod Europa. Det klart største selskab er det lokale Uzbekistan Airways. Selskabet er et klassisk statsejet luftfartsselskab. Derfor får vi desværre ingen billige flybilletter herfra. AirBaltic skriver, at de også flyver på ruten. Men læser du nærmere, fremgår det at Uzbekistan Airways driver ruten for AirBaltic. Dog er det dyrere at bestille igennem AirBaltic end direkte igennem Uzbekistan Airways.
Det nationale flyselskab Uzbekistan Airways
Priserne hos Uzbekistan Airways starter på omkring 1028 kr. (150 USD) udenfor sommerferien, men mindsteprisen stiger til 1529 kr. (222 USD) for en enkeltbillet mod Europa i juli, august og september. Selskabet flyver til bl.a. Istanbul, London, Paris, Milano og Riga. Derfra skal man så selv finde en billig billet mod Europa. Du kan naturligvis bruge en søgetjeneste til dette. Her vil jeg anbefale Momondo, så giver dig mulighed for at søge med +- 3 dage for øget fleksibilitet.
Hvis du er urolig for sikkerheden med et ‘fremmed’ flyselskab, så kan jeg fortælle, at de på ruten Tasjkent til Riga flyver med blot to år gamle Airbus A320neo. Flytypen er den samme, som mange europæiske selskaber bruger. Desuden så er det slet ikke tilladt for et ‘usikkert’ flyselskab at flyve til en Europæisk lufthavn. Selskabet skal have præcis de samme høje sikkerhedskrav som et hvilket som helst andet flyselskab, for at må bruge en europæisk lufthavn.
Gennem min egen research har jeg fundet, at det oftest er billigst at flyve via Riga. Umiddelbart går der også mange fly fra London og til Danmark, men Uzbekistan Airways flyver til Heathrow (LHR), så du skal derfor skifte lufthavn for at nå et billigt Ryanair fly. Desuden er billetprisen til London generelt noget dyrere end til Riga (ca. 500 kr mere).
Fra Tasjkent til Riga med Uzbekistan Airways
Som det er dagsdato, så ligger priserne for hele juli og august fast på 1529 kr. (222 USD) for en enkeltbillet fra Tasjkent til Riga. Desværre går flyet dog kun to gange om ugen hhv. mandag og fredag. Du kan vælge at købe billetten direkte fra Uzbekistan Airways, eller herunder gennem Skyscanner (reklame link).
Billigste rute: Til Aarhus med Ryanair
Fra Riga kan du derimod både flyve med Ryanair, Norwegian og AirBaltic direkte hjem. Du har således flere valgmuligheder, og du kan også vælge at bruge en nat i Riga. Den billigste billet er ofte den nye rute mellem Riga og Aarhus. Her flyver Ryanair tre gange om ugen, og selv i sommerferien kan du finde mange billetter for blot €15 (115 kr.)
Som det fremgår, så flyver Ryanair ruten Riga til Aarhus hhv. tirsdag, torsdag og lørdag. Desværre så flyver Uzbekistan Airways som sagt kun mandag og fredag. Derfor skal du med denne rute have en overnatning i Riga. Det kan selvfølgelig være en fint nok, hvis du aldrig har været i Riga, eller har lyst til et ekstra stop.
Tiderne fra Riga svinger en lille smule mellem ugedagene. Men flyet går mellem kl 15 og kl 15.30. Derfor har du således lidt mere end et døgn i Riga. Mangler du et hotel eller hostel kan jeg anbefale dig at bruge hhv. Booking.com (reklame link) og Hostelworld (reklame link). Et dorm-værelse på hostelworld kan fås fra ca. 100 kr. pr. person.
Rejser du med bagage kan du hos Ryanair tilkøbe dette for mellem €13 og €23 alt efter hvor stor din taske er. Husk at vente med at tilkøbe dette til siden med bagage-tilkøb, og ikke på den første side. Hvis du har brug for hjælp til at navigere i Ryanair’s besværlige bookingprocess, så kan jeg anbefale dig at læse min Guide om Booking hos Ryanair.
Hurtigste hjemrejse: Til København med AirBaltic
Hvis du gerne vil til Danmark samme dag, så flyver både AirBaltic en rute fra Riga til København kl 18.20. Du vil således være i Danmark dansk tid kl. 18.50. SAS lejer sig ind hos AirBaltic på denne rute. Det er derfor desværre ikke muligt at få ungdomsrabat på denne rute.
Billetterne hos AirBaltic på denne rute starter ved 283 kr (€38), men de kan nemt komme op over 500 kr. Desuden skal du betale 179 kr. (€24) for bagage.
Hvis du bestiller hele rejsen fra Usbekistan gennem AirBaltic, vil de kunne sørge for din bagage gennem Riga. Du skal dog være opmærksom på, at jeg ofte har set billetter for det er billigere at bestille de to fly separat. Men med lidt over seks timer i Riga lufthavn, har du også fin tid til at hente din bagage og tjekke den ind igen.
Budget på rejsen
Alle tre lande er meget billige at rejse og leve i. Jf. tidligere rejsende skal man sætte mellem 1500 og 2000 kr. af pr. uge. ud over fly. Dog har det lykkedes for flere at holde budgettet på under 1000 kr. Men det er meget individuelt og afhænger naturligvis af dine præferencer.
Usbekistan skulle generelt være en smule dyrere sammenlignet med Kasakhstan og Kirgisistan.
Selvom der en høj andel af muslimer i Usbekistan, så er alkohol fortsat en del af deres kultur. Du vil derfor ikke opleve problemer med alkohol selv i dette land.
Enhed | Pris |
Restaurantbesøg | 35 kr. |
Gademad | 10-15 kr. |
Øl | 10 kr. |
Museum | 5 kr. |
Hostelværelse | 30-50 kr. |
Overnatning på rejsen
Selvom du på denne tur kommer langt væk fra civilisationen, så er det stadig muligt at finde gode overnatningssteder undervejs. Du har naturligvis mulighed for at lede efter steder at sove i de små byer du kommer til. Men hvis du gerne vil finde stederne på forhånd, så virker både Booking.com (reklame link) og Airbnb også. Mange af overnatningsmulighederne i de mindre byer vil være homestays, hvilket i min personlige erfaring er en stor oplevelse.
Overnat i en yurt i Kirgisistan
Hvis du ønsker at prøve en overnatning i en traditionel yurt, så er det faktisk ikke sværere end at du kan finde Yurts på både Booking.com og Airbnb.com
Nedenfor kan du se et eksempel fra Booking.com med “Feel Nomad Yurt Camp”. (reklame link) Prisen ligger her på ca. 300 kr. pr. nat for to personer. Der findes dog mange muligheder, og du kan være heldig at finde dem til under 200 kr.
Visum og Corona
Alle tre lande tilbyder visumfri indrejse med et Europæisk pas. Du må således opholde dig i mellem 30 og 60 dage som turist i de tre lande.
På nuværende tidspunkt har Kirgisistan ingen særlige coronarestriktioner for indrejse for vaccinerede turister. Ved grænsen til Usbekistan tager de stikprøvevis hurtigtests, men det er pr. 16 marts ikke længere et krav at vaccinerede turister skal fremvise negativ test.
Det fortsat et krav at vise en negativ PCR-test som højst er 72 timer gammel ved indrejse til Kasakhstan. Men landet er det sidste Stan-land som mangler at fjerne denne regel, så hvis du er heldig, så er denne fjernet inden dit besøg.
Du kan læse mere på den amerikanske ambassade i Kasakhstan hjemmeside, der som regel er opdateret med de seneste lokale regler.