Hvordan finder man rundt i de mange bookingportaler? Skal jeg oprette mig som “reward member”? Eller er det bedst at booke direkte på hotellets hjemmeside?

I denne her guide vil jeg kommet med et par tips til hvordan, du får den billigste pris på dit hotel. Udgangspunktet vil være måden, jeg selv booker hoteller, og hvordan jeg sammenligner priser på tværs af sider og bookingportaler.

Jeg vil også gennemgå tips til at få mest ud af bookingportalerne Booking.com og Agoda.com, som er blandt mine personlige favoritter. Derudover vil jeg give et overblik over forskellen på bookingportaler og sammenligningsportaler.

De mange hotelportaler

På flere bookingportaler modtager man i dag en slags loyalitetsbonus, for at bruge deres side meget. Alt efter hvor meget bonus du selv har, vil du kunne opleve små forskelle i de priser, som jeg kan finde, og de priser som du selv får oplyst.

Du har måske set diverse reklamer på nettet for forskellige bookingportaler, som alle bryster sig af at have det største udvalg til de laveste priser. I virkeligheden tilbyder mange af portalerne de samme overnatningssteder, og priserne kan svinge meget mellem portalerne baseret på individuelle kampagner og/eller aftaler med de individuelle overnatningssteder.

OBS: Denne artikel indeholder affiliate links til Agoda.com og Booking.com, disse er markeret med (reklame link). At trykke på linket koster ikke dig noget, men siderne betaler mig, hvis du vælger at bestille dit ophold igennem linket.

Sammenligningsportaler vs. bookingportaler

Først er det vigtigt at definere forskellen på “sammenligningsportaler” og “bookingportaler”.

Sammenligningsportaler er det øverste lag i pyramiden. De finder den bookingportal, som har den billigste pris på et bestemt overnatningssted. Hos sammenligningsportalerne kan du ikke booke hotel direkte, men du bliver sendt videre til en bookingportal.

Eksempler: Momondo, Trivago, Google Hotels

Bookingportalerne er det næste niveau i pyramiden. Denne side håndterer bookinganmodningen fra dig som kunde til overnatningsstedet. Det er også hos bookingportalerne, at du har mulighed for at blive diverse “reward medlem”. Bookingportalerne modtager et fee fra overnatningsstederne, mod at de håndterer kundeservicen omkring dit ophold.

Eksempler: Booking.com, Agoda, Expedia, Hotels.com

Step 1: Find dit ønskede hotel

Begge type portaler kan bruges til at finde inspiration til at finde overnatningssteder i en bestemt by. Men da alle har forskellige præferencer til hotel, har jeg i mine rejseartikler oftest ikke inkluderet bestemte overnatningssteder.

Denne guide skal derimod bruges til at finde den billigste pris på et overnatningssted, givet at du allerede har fundet et bestemt hotel/hostel etc., som du godt kan lide.

Da bookingportalerne tjener deres penge ved at udleje bestemte hoteller, prøver de naturligvis også at få dig til at vælge netop disse. Derfor er de øverste overnatningssteder oftest de, som siderne tjener flest penge på at promovere.

Det kan nogle gange være en win-win, for dig og bookingportalen, hvis de har formået at forhandle hårdt nok med det enkelte hotel. Men generelt vil jeg anbefale dig at sammenligne på tværs af bookingportalerne, hvilket er det vi bruger sammenlingningsportalerne til.

Eksempel med hotel i London

Som eksempel har jeg valgt en tilfældig weekend i London, med et hotelværelse fra torsdag til søndag for to personer. Dette er blot det øverste hotel, som er udvalgt som eksempel på forskellige priser. Du skal ikke tage dette som en konkret anbefaling for hotellet.

Men for eksemplet skyld har vi valgt, at vi vil bo på The Montcalm at the Brewery London City fra torsdag til søndag i en weekend i marts.

Step 2: Sammenlingningsportalerne

Nu har vi valgt vores drømmehotel i vores ønskede weekend. Vores mål er derfor at finde den billigste pris på vores hotel.

Det første skridt er derfor at bruge en sammenligningsportal til at sammenligne på tværs af bookingportalerne dvs. sammenligne på tværs af Booking.com, Agoda, osv. Men sammenligningen sker også på tværs af hotellets egen hjemmeside, som nogle gange kan give en billigere pris.

Priserne for et tilfældigt hotel i London i en forlænget weekend i Marts

Vi får her præsenteret en masse forskellige priser, som svinger fra 4632 kr. hos Agoda og helt op til 5164 kr. hos roomsXXL. Forholdsvis mange penge af sit rejsebudget, som altså risikerer at gå til en bookingportal, hvis ikke man booker sit hotel rigtigt.

Individuelle priser hos bookingportalerne

Som sagt, så tilbyder sammenligningsportalerne ikke en form for “reward member” program. Bookingportalerne, altså det næste lag, så som Booking.com (reklame link) eller Expedia, tilbyder alle en form for loyalitetsbonus. Derfor kan prisen, du personligt får tilbudt, sagtens være lavere end den, som står på sammenlingningsportalen.

Desværre tager sammenligningssiderne ikke højde for en eventuel personlig loyalitetsrabat. Derfor vil jeg anbefale, at du trykker på flere af siderne. Både den side, som har den billigste pris på sammenligningssiden, men også den eller de sider, hvor du tror, du har en høj personlig rabat.

Step 3: Bookingportalerne

Som sagt bruges der i dette eksempel et tilfældigt hotel. Guiden her burde dog virke med enhver ønsket hotelbooking. Du kan naturligvis opleve, at den billigste side er forskellig fra den i dette eksempel. Men så længe, at du følger guiden vil du hurtigt kunne danne dig et overblik, og dermed sikre dig den billigste pris på din rejse.

Mulighed 1: Momondo’s forslag – Expedia

Momondo foreslår, at vi bestiller igennem Expedia til en pris på 4641 kr. Trykker vi på den, bliver vi ledt videre til følgende side, hvor prisen godt nok er faldet en enkelt krone. Men ellers er det som reklameret på Momondo.

Expedia’s pris på vores ønskede hotel

Personlig rabat

Jeg har ikke meget loyalitetsbonus hos Expedia, derfor gav min personlige rabat desværre ikke en lavere pris. Vi ender altså på en gns. overnatningspris på 1547 kr.

Mulighed 2: Genius 3 hos Booking.com

Som skrevet tidligere, er det en god ide at udnytte ens personlige loyalitetsbonus. Jeg har ofte haft brugt Booking.com (reklame link) til at bestille overnatningssteder, derfor har jeg også opnået det pt. højeste rabat rabatniveau kaldet Genius 3.

Der tilbydes dog kun 10% Genius rabat på dette overnatningssted, hvilket er det absolut laveste. Samme rabat gives til Genius niveau 1, hvilket man får blot ved oprettelsen af sit reward program.

Book på Booking.com
Booking.com pris med Genius level 3

Der gives også 292 kr. i kredit, som kan bruges på en anden overnatning på Booking.com. Kreditten skal dog bruges senest inden for et år.

Uden den særlige kredit, får vi en gns. overnatningspris pr. nat på 1390 kr.

Med den særlige kredit, får vi en gns. overnatningspris pr. nat på 1292 kr.

Mulighed 3: Gold hos Agoda.com

Selvom jeg er “Gold member” hos Agoda.com (reklame link), tilbydes der på dette overnatningssted ikke en yderligere rabat.

Agodas gold pris

Her skal man lige gange op med tre. Således bliver den samlede pris 4563 kr. Endvidere kan der opnåes 46 kroner i bonus, som dog kun gælder i én måned fra endt ophold.

Mobilbetaling

Hos Agoda.com skal man altid tjekke prisen på sin app også. Der findes nemlig op til flere særlig “app kuponer”, som man kan bruge på sin overnatning.

Men selv med en 7% kupon, får vi alligevel kun prisen ned på 1415 kr. Hvilket fortsat er mere, end hvad vi skulle betale hos Booking.com.

Dagens udvalg af kuponer.

Ekstrasøgning på Google Hotels

Som regel plejer jeg også at lave en hurtig dobbeltsøgning på en anden sammenligningsportal. Her f.eks. Google Hotels, blot for at se, om jeg har misset et tilbud.

Det laveste Google Hotels kan tilbyde er FindHotel.net til 1494 kr. pr. nat. Hvilket stadig er dyrere end både Booking.com og Agoda.com.

Google Hotels resultater for vores ønskede hotel i weekenden i marts

Hotellets egen hjemmeside

Jeg plejer også altid at gå direkte ind på hotellets hjemmeside. Nogle gange kan man være heldig at støde på en rabatkode, eller nyhedsbrev som kan give en et ekstraordinært godt tilbud. Nogle gange viser Momondo og Google Hotel også bare en højere pris, end den hotel hjemmesiden faktisk udbyder, når man klikker på den.

Som du kan se på billedet i afsnittet før, så skriver Google Hotels, at prisen pr. nat er 1636 kr. Men tilgår man hotellets hjemmeside direkte, ja så får man en noget billigere pris.

Ved dette hotel bliver vi med det samme præsenteret for en pris, som er afhængig af at man tilmelder sig hotellets gratis fordelsklub. Når man booker, bliver man automatisk medlem af deres fordelsklub, og får dermed 10% rabat. Prisen du ser her, de 4109 kr, er medregnet denne rabat.

Altså får vi en gns. overnatningspris pr. nat på 1370 kr.

Denne pris er lavere end de 1390 kr. vi fik uden den særlige kredit hos Booking.com, men dyrere end med den særlige kredit. Så hvis vi regner med, at vi skal bruge Booking.com igen inden for et år, vil det fortsat kunne svare sig at bruge Booking.com.

Konklusion

Hvis man gerne vil spare penge på sine hotelovernatninger, er det altid vigtigt at lave en grundig søgning. Der er nemlig mange penge at spare, ved meget få klik. Så længe man ved hvor, man skal søge, for at få de bedste priser.

I vores simple eksempel med en weekend i London oplevede vi således at det samme hotel, og på det samme værelse, mange forskellige priser. Hos det dyreste sted lå på hele 1721 kr. pr. overnatning. Mens vi ved den billigste, hos Booking.com (reklame link) (med særlig kredit), kunne få prisen helt ned på blot 1292 kr. pr. overnatning.

På de tre overnatninger sparede vi således 429 kr. pr. nat svarende til en samlet besparelse på 1287 kr. Eller næsten en hel ekstra overnatning.

Book på Booking.com

Fordelsprogrammer

Denne konklusion er naturligvis afhængig af, at du regner med at bruge Booking.com igen inden for et år. Ellers vil det i dette eksempel være billigst at booke direkte igennem hotellet. Jeg oplever dog ofte, at Booking.com (reklame link) eller Agoda.com (reklame link) er billigere end hotellet selv. Især hvis hotellet ikke har en lige så moderne bookingprocedure, som dette eksempel. På dette hotel bliver prisen nemlig reguleret efter hvad prisen er på bookingportalerne.

Så hvis du gerne vil bo et sted, der ikke har en lige så avanceret hjemmeside, så vil bookingportalerne særligt ofte være billigst. Det kan derfor nemt betale sig at opnå disse loyalitsbonusser, især hos Booking.com hvor dit genius niveau gives permanent. Altså er det kun én gang, at du på en to årig periode skal have booket 15 ophold før du opnår Genius-niveau 3.

Du kan også læse min artikel til om at få en billigere pris på Booking.com, ved at udnytte de cookies der sendes mellem bookingportalerne og sammenligningsportalerne. Desværre virkede dette trick dog ikke i dette konkrete eksempel.